Prednosti učlanivanja u klaster
Rezultat uspostavljanja i razvoja klastera su značajni efekti koji pozitivno utiču i na preduzeća u klasteru i na ceo region gde se klaster nalazi:
- niži troškovi poslovanja
- nabavka se vrši na nivou klastera što podrazumeva nižu cenu i jeftiniji transport za znacajno povećane količina materijala, opreme, delova itd.,
- smanjenje zaliha materijala jer se uspostavljaju čvrste veze sa dobavljačima na nivou klastera,
- povezivanje i angažovanje, na nivou klastera, agencija i preduzeća za pružanje specijalizovanih i uobičajenih usluga (marketinške, knjigovodstvene, konsultantske, stručne i druge usluge) što smanjuje troškove preduzećima učesnicima klastera
- niži troškovi razvoja novih proizvoda i usluga (na primer: grupa preduzeća projektuje i razvija alate za potrebe druge grupe preduzeća unutar klastera koji pojedinačno ili u celini razvijaju proizvodni proces, a treća grupa preduzeća radi na pakovanju, dizajnu, kanalima distribucija itd.),
- difizija tehnologija (razmena tehničko-tehnoloških znanja i informacija),
- izlazak na inostrana tržiša, proširenje tržišta i prilike za nove poslovne veze (nastup na tržištu kao klaster omogućava povoljnije uslove sklapanja ugovora, zauzimanja veceg tržišta, povećanu konkurentrnost..),
- mogucnost izvodenja vecih investicionih i razvojnih projekata u regionu (bilo koji razvojni projekti na nivou regiona se lakše izvode kada veliki broj preduzeća zajedno učestvuje u izvršenju) ,
- pristup fondovima (klasteri imaju prednost prilikom finansiranja iz različitih fondova),
- povoljniji krediti.(klasteri mogu dobiti povoljnije kredite nego mala i srednja preduzeća pojedinačno).
- povećanje broja radnih mesta,
- veća raznolikost procesa, proizvoda i vrsta rada,
Jedan od najznačajnijih razloga zbog kojeg regioni treba da razmišljaju i rade na klasterima je konkurentska prednost na globalnom tržištu. Izlazak na tržište je omogućen svakome ko zadovoljava zahteve tog tržišta. Mala i srednja preduzeća, pa čak i velika preduzeća, najčešce nisu u stanju da samostalno ispune sve te zahteve. Upravo zbog toga preduzeća teže da se lociraju jedna blizu drugih, uključujući i konkurente, zato što su prednosti spoljne ekonomije i pristupa radu i znanju važnije od nedostataka tipa da konkurenti mogu ukrasti njihove zaposlene ili otkriti njihove poslovne tajne.
Klasteri imaju za cilj objedinjavanje na horizontalnoj i vertikalnoj osnovi različitih subjekata ponude, proizvoda i usluga, kako bi se povećala dodatna vrednost njihovog zajedničkog proizvoda.
Udruživanje može doneti širok spektar koristi obema stranama kao i privredi uopšte. Neke od njih su:
- Povećani nivoi stručnosti. Ovo pruža udruženim kompanijama bolje poznavanje lanca nabavke i omogućava kompanijama da uče jedna od druge i da međusobno sarađuju.
- Sposobnost preduzeća da udruže komplementarne snage i da ugovaraju radove većeg obima za koje se pojedinačno ne bi mogle nadmetati u javnom konkursu.
- Potecijal za proizvodnju na veliko (ekonomija obima) koji se može realizovati kroz specijalizovanu proizvodnju u svakoj od firmi, kroz zajeničku nabavku sirovina uz velike popuste ili kroz zajednicki marketing.
- Jačanje društvenih i ostalih neformalnih veza, što vodi ka stvaranju novih ideja i novih firmi.
- Bolji protok informacija u okviru klastera, na primer, omogućavaju finansijerima da prepoznaju dobre preduzetnike a poslovnim ljudima da nađu dobre isporučioce usluga.